דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קבוצות וסדנאות הרזייה חווייתיות- קוגניטיביות + תקווה לבלימת מגיפת השמנה. 

מאת    [ 31/01/2008 ]

מילים במאמר: 1032   [ נצפה 2767 פעמים ]

קבוצות וסדנאות הרזייה חווייתיות- קוגניטיביות - תקווה לבלימת מגיפת השמנה.
מאת: ד''ר י. ווסק MD
בתחום המחקר ובתקשורת, דנים ללא הרף בנושא האינטראקציה בין האדם וסביבתו. מדובר בדרך כלל על הפגיעה של החיים המודרניים בסביבה ובבריאות ועל המגמות האורבניות ההרסניות על הטבע בכלל והאדם בפרט. ההשפעות המזיקות של מודרניזציה משפיעים גם על דפוסים תזונתיים של בני האדם בעיקר בחברה המערבית.
מבחינה כמותית התקשורת האלקטרונית נותנת הרבה שעות שידור והעיתונות מקדישה מקום נרחב לנושא של מגיפת ההשמנה ההמונית ומגמותיה לעתיד. מאידך, בדרך כלל, מוצג העניין ב'ניחוח' של פיקנטריה והופך לשיח של שעות הפנאי.... ספק אם הנושא נתפס במלוא חשיבותו בקרב הציבור הרחב . השמנה גורמת למחלות, ובמקביל חלה התייקרות דרמטית של שרותי בריאות ורפואה. התוצאה: הגדלת הפערים ופילוג חברתי בין בעלי ומחוסרי יכולת. למען האמת, אין בכך משום הפתעה, כיוון שהריבוי המהיר של מחלות, על רקע של 'תסמונת מטבולית' באוכלוסייה 'מקפיץ' בכול שנה גובה התקציבים הנדרשים מהמדינה למימון שרותי רפואה סבירים לאוכלוסייה. מדענים בארה''ב מדברים על כך שהדור הנוכחי של אזרחי המדינה, יהיה הראשון ששנות חייו - קצרים מאלה של הדור הקודם לו. היום מדברים בארצות הברית על 'עניים שמנים', תופעה של הידרדרות מהירה של שכבות אוכלוסיה חלשות הפגיעות יותר להשמנה, על מחלות קשות ואובדן יכולת יצרנית, על ידי צריכה מעודפת במזון מהיר, זול יחסית ועשיר במרכיבים הפוגעים בבריאות התקינה של הגוף. גם 'בעולם השלישי', בחלק מהמדינות המתפתחות והעניות, מתפתחת תופעה של השמנה מהירה בקרב שכבות אוכלוסיה רחבות, דווקא לאחר מצב של ממחסור קיצוני במזון ורעב. המעבר והשינוי הקיצוני מרעב לשפע יחסית של מזון זול, זמין ומעובד, גורם להשתלטות מהירה של הרגלי צריכת מזון הרסנים לבריאות ההמונים.
בעיית ההשמנה אינה 'צרת יחידים'. היא גם אינה נחלתם של אנשים המתעסקים באופן אובססיבי בהופעתם החיצונית, בתדמית האישית או הציבורית שלהם, בקרב אנשים חולים ועוד. ההשמנה ונכון יותר הפרעות תזונה, הם בעיה של כולנו, של שמנים ורזים גם יחד. כולנו בסיטואציה תזונתית גורמת לריבוי אותן המחלות של 'תסמונת מטבולית'. שמנים ורזים סובלים ועוזבים עולמינו מוקדם מצפוי מלחץ דם גבוהה, מחלות לב ודם רווי שומנים, סוכרת ומחלות אחרות. הפרעות תזונה והשמנה גורמים לכשלים ומגבלות בתחום התעסוקה, בזוגיות וביחסים בין אישיים.
לא בכדי שאדם הסובל מהשמנה נתפס כפחות ערך בעיניי עצמו ובחברה וכבעל תכונות של אופי חלש, יצוגי פחות ו'נחות' מבחינת יכולתו ליצור קשרים חברתיים. אפשר לנסות ולתלות את האשמה בסטיגמות המטפחות סטנדרטים חדשים של יופי המקבלות עידווד מעולם הדוגמנות, הקולנוע והתקשורת. ספק אם טיפוח סוג זה של תלונות תורם לאחד מאתנו בשאיפתו לסיפוק מהחיים ואושר. אנו חיים במציאות מסויימת....לא ממש יעזור לנו ללחום נגד הדעה הנחרצת והנתמכת מדעית שהשמנה אינה ידידותית לבני אדם וניסיון התגוננות במושג של 'שמנים ויפים' אינו תורם ומחזיק. אנשים שסובלים מעודף משקל מורידים מיכולתם להתקדם בקריירה לעומת חבריהם ה'צנומים'. אפשרויות של זוגיות, הורות וחיים מיניים מספקים, פחותים אצל בעלי עודף משקל. איך שלא נסתכל על העניין, לא ניתן לדמיין אדם כבד משקל נבחר לתפקיד נכבד שנועד בין היתר לתת דוגמה אישית של בריאות, נחישות והפעה כריזמטית. הקשבה והתרשמות אינטואיטיבית "מעניקה" לאיש בעל גוף 'תקין', ספורטיבי ונמרץ היתרון תדמיתי של שליטה וביטחון עצמי גבוה, שיקול דעת, תבונה וחשיבה אנליטית נאותה.
כפי שהבגד שאנחנו מופיעים בו למפגש ראשון מול קהל מעניק לנו 'קרדיט' כמעט בלתי הפיך, כך גם המראה החיצוני ומצב הגוף שלנו, משדרים מסרים "כבדי משקל" לאנשים בסביבתנו.
אנחנו יודעים שאדם כישרוני, טוב לב, יצירתי ואיש עסקים מוצלח יכול להיות 'במקרה' גם מרושל בהופעתו ובעל משקל עודף. אך ידוע שמרביתנו יראו בכך חריגה מהכלל ולא 'הנורמה' מקובלת. 'גאון' שכזה יצטרך לעבוד הרבה וקשה יותר כדי להוכיח את כישוריו, לגבור על אינסטינקטים של בני אדם הקושרים השמנה לחוסר שליטה, חוסר בהערכה עצמית, כניעה לנסיבות וכוח רצון רצוץ.
שינוי והתפתחות מגמות ייצור המזון התעשייתי רווי אנרגיות, ועליה ברמות ובתיחכום הפירסום, שמחפש וממציא חדשות לבקרים דרכי פיתוי חדשות לצריכת מזון מסוג שכזה, אנחנו ניצבים בהווה ונהיה חשופים עוד יותר בעתיד לפיתויים הולכים וגדלים ולאתגרים מתעצמים. בעתיד - רק עמדותינו האישיות הנחרצות ועוצמתנו הנפשית להתקדם בנחישות לעבר מטרות חיוניות בחיים: לחיות חיים מספקים ומאושרים. רק אנו יכולים להשתמש בכלים פנימיים כדי להתגבר על גורל של מוגבלות, תסכול, מחלות ואפילו מוות בטרם עת. למזון יש בהשמנה תפקיד משני של חומר מפתה. היכולת שלנו לשנות את המצב התזונה לקויה לתקינה טמונה ברצון שלנו לשנות את עצמנו ואת תפיסת עולמנו.
הפסיכולוגיה המודרנית מתפתחת בצעדי ענק ונותנת כלים יעילים למדי המסייעים לאדם למקד ולהעצים את "פוטנציאל הרווח" שלנו בחוויה, בבריאות טובה וסיפוק. לכול אחד מאתנו 'חורים שחורים' בתודעה אישית 'ובעצמי' שלנו. אלה המקומות החשובים ביותר בהם בעצם וויתרנו ברמה 'לא מודעת' לחיות ולפעול. בדרך כלל, מכוסה הוויתור על ידי רבדים כבדים של תירוצים, 'סיפורים', נסיבות, אילוצים אובייקטיביים למדי שמשמשים אותנו לשוחד עצמי ולמס שפתיים מול עובדות חיים מציקות.
לעבודה קבוצתית מונחית על ידי איש מקצוע יש יכולת להאיר "פינות חשוכות" אלה. המבנה ושיטת העבודה בקבוצת בהרזייה או סדנת הרזייה חווייתית- קוגניטיבית דומות לשיטות הנהוגות בסדנאות להעצמה והדרכה עסקית, תקשורתית או חינוכית. להבדיל משיטות 'תזונתיות' או 'דיאטניות', התמודדות שיטות הרזייה מבוססות על פסיכולוגיה חיובית מודרנית, מכוונות לתמוך באדם להיות "שחקן ראשי" במפת רווח - הפסד של חייו. יש כמובן שוני בין קבוצות הרזייה או סדנאות הרזייה על פי מקורות ואופי של השכלתו, חינוכו ונטיות לבו של מנחה הקבוצה. אך המכנה המשותף לכול הסדנאות הרזייה חווייתיות-קוגניטיביות מבוסס על עקרונות של פסיכולוגיה חיובית בת זמננו , שלילת חקירת עבר, גילוי וגילום יכולות של האדם על ידי עצמו, הצבת מטרות ברורות לעתיד, יצירת מסגרות זמן, משובים וסביבה אנושית תומכת לפרויקט. שלילת אובייקטיביות של אשמה אישית, כשל וקושי בהשגת מטרות.
שיטות המבוססות על פסיכולוגיה חיובית בקבוצות הרזייה אינן שואפות לתיקון או שיפור חלקי או הדרגתי של המצב הקיים. הצלחת העבודה טמונה ביצירת מצבים חווייתיים חדים וברורים. מצבים אלה תורמים למשתתף בסדנה לחוות מפנה רגשי חיובי בנקודת עניין, מין 'נפילת אסימון' בתודעתו לגבי הנושא הנדון. לכן, יש סיכוי מצוין להצלחה ולהטמעה עמוקה ב"תדפיס ההתנהגותי - הרגשי" של האדם. חזרה למצב הקודם תדרוש, כמובן, פעולה של 'אסימון' הפוך או מפנה רגשי הפוך ולאלה , יש סיכוי זעום ביותר לשוב ולהופיע. חשוב להבין שבעבודה של קבוצת הרזייה או סדנה חווייתית - אין הטפה או שכנוע של הפרט לרעיונות חדשים, אלא הזמנה בלבד "לקחת בחשבון", להביט על אפשרות לאמץ הרגלים חדשים והתנהגות אלטרנטיבית ביחס לעבר.
חוויית החופש וחירות הבחירה, הינם הדברים החשובים ביותר בסדנה והם מודגשים ללא הרף.
לאור הכישלונות התכופים והנזק הכבד המאפיין את מרבית שיטות הדיאטה למיניהן, אנשים הסובלים מהפרעות התזונה, זוכים ב"שיטה החווייתית-קוגניטיבית" בשינוי דפוסי ההתנהגות התזונתית ומסגלים לעצמם הרגלי אכילה חדשים ובריאים. הסדנה מהווה "חלון הזדמנויות" אחד ויחיד להיפטר אחת ולתמיד מתחושת הכישלון והחוסר ולסלול דרך לחיי בריאות ואושר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב